Zamknij

Jak unikać rotacji i poprawić satysfakcję z pracy?

13:30, 28.07.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:31, 28.07.2022

Duża rotacja pracowników, niezależnie od tego, czym jest spowodowana, stanowi poważny problem w firmie. Po pierwsze, wiąże się z kosztami, które pracodawca musi ponosić w związku z kolejnymi rekrutacjami i przestojami. Po drugie, bardzo źle wpływa na wizerunek firmy, a po trzecie, oznacza, że trzeba dotrzeć do przyczyny takiego stanu rzeczy. Prowizoryczne i tymczasowe rozwiązania nie rozwiążą problemu, a najczęściej potrzebna jest zmiana lub wprowadzenie przemyślanej kampanii employer branding.

Rotacja pracowników – jakie są jej przyczyny?

Częściowa fluktuacja pracowników jest zjawiskiem normalnym, zwłaszcza we współczesnych realiach. Pokolenie naszych rodziców było przyzwyczajone do pracy w jednej firmie, aż do momentu przejścia na emeryturę. Obecnie młodzi ludzie inaczej podchodzą do kariery zawodowej, ale również rynek pracy oferuje zupełnie inne możliwości. Chęć zmiany zatrudnienia może być spowodowana poszukiwaniem nowej drogi rozwoju czy wypaleniem zawodowym.

Problem pojawia się wówczas, gdy rotacja pracowników powoduje przestoje w działalności firmy i generuje zbyt duże koszty. Najczęstsze przyczyny nadprogramowych odejść, leżące po stronie pracodawcy, to nieatrakcyjne wynagrodzenie, brak możliwości awansów, częste nadgodziny, brak świadczeń socjalnych czy zła atmosfera w pracy. Dobra wiadomość jest taka, że sprawna kampania employer branding (https://hrk.pl/pl/dla-klienta/employer-branding) jest w stanie zniwelować te problemy oraz korzystnie wpłynąć na budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.

Kampania employer branding – na czym to polega?

Celem kampanii employer branding jest przyciągnięcie do firmy najbardziej pożądanych kandydatów i zatrzymywanie w niej najbardziej wartościowych pracowników. Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy z wyboru pozwala uniknąć nadmiernych rotacji pracowników i nieudanych rekrutacji. Przykładowe elementy dobrze przygotowanej kampanii employer branding to:

  • Staranna selekcja kandydatów – rotacji możemy zapobiegać już na etapie rekrutowania pracowników, dobierając odpowiednie metody selekcji i profilowania kandydatów. Ogromne znaczenie dla budowania wizerunku firmy ma także sam profesjonalnie przygotowany proces rekrutacji.
  • Onboarding nowych pracowników – eksperci nie mają wątpliwości, że staranne i profesjonalne wdrożenie nowego pracownika w realia firmy i jego stanowiska to połowa sukcesu. Wpływa to na jego satysfakcję, zaangażowanie oraz lojalność, dlatego onboarding jest ważną częścią kampanii employer branding.
  • Atrakcyjne wynagrodzenie i benefity – powinny one odzwierciedlać realia panujące na rynku, w innym przypadku musimy się liczyć z odpływem pracowników do konkurencji.
  • Badania satysfakcji pracowników – planując kampanię employer branding, warto pytać pracowników o zdanie i angażować ich w zespoły projektowe, które będą wprowadzały usprawnienia.
  • Atmosfera i work-life balance – dobre zarobki to nie wszystko. Zwłaszcza młode pokolenie pracowników ceni sobie równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, elastyczne godziny pracy, czy możliwość pracy zdalnej. Dbanie o przyjazne środowisko pracy jest stałym elementem każdej kampanii employer branding.
(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%